Saturday, July 15, 2017


Sosyal medya paylaşımlarınız kişisel markanızdır.

Sosyal medya paylaşımları kişilerin yaşadıklarını, duygu ve düşüncelerini yansıtmaktadır. Olumlu durumların paylaşılması ile mutluluklar paylaşılmakta, üzüntü veren durumlar paylaşılarak acılar azaltılabilmektedir. Toplum hayatını etkileyen sorunlar paylaşılarak çözümler aranabilmektedir. Kimi zaman ise sosyal medya bir terapi aracına dönüşmektedir. Zaten Facebook ta her gün ne düşündüğümüzü sorarak güne başlamaktadır!

İçerik
  • Sosyal medya paylaşımlarında özgün içerik kullanmak yararlıdır. Bunu sağlamak ise her zaman mümkün olmayacaktır, bu durumda alıntı olduğu belirtilerek, yazı veya görseller paylaşılabilir. Sık olarak yazı veya sık olarak resim/fotoğraf paylaşmak yerine bunları çeşitlendirmek, kimi zaman ise kombine etmek yararlı olabilir. Yazıların görselle desteklenmesi dikkat çekçi olup, daha fazla görüntülenmesini sağlar.
  • Görsellerin kaliteli olmasına dikkat edilmelidir. Bilgisayar ekranında görülebilecek çözünürlükte görseller paylaşılmalıdır. 72-96 ppi çözünürlük800x600 piksel büyüklüğünde görüntüler bilgisayar ekranı için yeterlidir.
  • Kimse uzun ve sıkıcı yazıları okumak istemez bu nedenle uzun yazıların okunma olasılığı azdır, her sosyal medya platformu için ayrı bir karakter veya kelime sayısı vermek güçtür. Bir konu hakkında daha detaylı bilgi almak isteyenlerin bu konuda hazırlanmış sitelerden bilgi alabileceğini akılda tutup kısa açıklamalar yapmak yararlı olabilir. Paylaşımlarda ilginç alıntılar tercih edilmelidir.
  • Sosyal medyanın bir paylaşım ortamı olduğu, her türlü sorunun çözümünü sağlamayacağı unutulmamalıdır.
  • Sosyal medya platformlarının kullanımını kendine ait kullanım özellikleri vardır. Örneğin Linkedin daha çok profesyonel ve iş odaklı paylaşımların olduğu bir platformdur ve bu ortamda müzik, ilgisiz resimlerin paylaşılması uygun bulunmamaktadır.

İçeriğin doğruluğu ve kontrolü
  • Paylaşımların açık, anlaşılır olmaması farklı anlamaları birlikte getirecek, paylaşan kişinin, neye üzüldüğü, neye sevindiği, ne yapmak istediği gibi alanlarda farklı varsayımlara neden olabilecektir. Bu nedenle paylaşımların net olmasına özen gösterilmelidir.
  • Sosyal medyada toplumda infiale neden olabilecek, yanlış tedavilere yönlendirebilecek veya sahtekarlığa dönük gerçekçi olmayan paylaşımlar olabilmektedir.
  • Sosyal medyada alıntı yapılan haberin, bilginin doğruluğu mutlaka araştırılmalıdır. Doğruluğundan emin olunmayan bilgiler veya görseller paylaşılmamalıdır.
  • Alıntı yapıldı ise kaynağıda verilerek, alıntı olduğu belirtilmelidir.
  • Sosyal medyada yazarına ait olmayan çok sayıda şiir ve söz paylaşımı olmaktadır. Hz. Mevlana, Can Yücel, Cemal Süreyya, İlber Ortaylı gibi kişilere ait olmayan sözler onların sözleriymiş gibi paylaşılmaktadır.
  • Resim işleme programları (Photoshop vb) ile fotoğraflar gerçeğinden ayırt edilmeyecek derece değiştirilebilmektedir ya da başka bir konu içinde yer alan resim ilgisiz bir haber içinde kullanılabilmektedir. İlginç gelen veya önemli olduğu düşünülen bilgi hemen paylaşılmamalı, kontrol edilmelidir. Yazının bir bölümünün kopyalanarak google arama motorunda aranması bilgi verebilir. Görsellerin orijinalleri ise google resim arama motoru kullanılarak rahatlıkla bulunabilir. https://images.google.com
  • Sık yapılan hatalardan birisi ise akla gelen fikirlerin hemen yazıya döküp paylaşılmasıdır. Hazırlana yazılar içerik ve imla yönünden kontrol edilmeli, bir süre bekletilip, tekrar kontrol edildikten sonra paylaşılmalıdır. Facebook, Instagram ve Linkedin gibi platformlarda yazılanları sonradan düzeltme imkanı vardır ama Twitter’da gönderi daha sonra değiştirilemez. Atalarımız söz uçar yazı kalır demiş, o yüzden paylaşılacak yazılara imza atıldığı unutulmamalıdır.
  • İmla kontrolü için sözlük veya Word gibi  yazı programlarının imla kontrol özelliği kullanılabilir.
  • Bağlantı (link) paylaşımı yapıldığında bağlantını çalışıp çalışmadığı kontrol edilmelidir.


Hedef kitle
  • Facebook paylaşımlarında paylaşımın hedef kitlesi belirlenebilir. Eğer belirli bir hedef kitle seçilmişse sadece o kişiler paylaşımı görebilecek, paylaşsalar bile hedef kitle yine seçilen kitle ile sınırlı olacaktır. Paylaşımlar sırasında gönderilecek kişi ve gruplar seçilerek mesaj özelleştirilebilir. Herkesin görebileceği paylaşımlar için hedef kitle “herkese açık” olarak seçilmelidir.


Paylaşım sıklığı
  • Paylaşım sıklığı ile ilgili net bir rakam vermenin mümkün olmadığı düşüncesindeyim, kişi paylaşım sıklığını kendi deneyimlerine, gelen öneri, beğeni ve tepkilere göre belirlemelidir. Bilgi vericilik ile can sıkıcılık arasındaki dengeyi korumak gerekir.


Yorumlara yaklaşım
  • Paylaşımlarınıza gelen yorumları göz ardı etmeyin. Etkileşimde bulunak olumlu bir yaklaşımdır.
  • Her bir yoruma yorum ile yanıt verilmesi de kimi zaman biteviye bir tartışmayı peşinden getirmektedir. Kişiyi kızdıracak yorumlar olduğunda hemen yanıtlanmamalı, soğukkanlılıkla değerlendirip yanıt verilmelidir. Gerekirse yüz yüze görüşme, telefon, direkt mesaj gibi yöntemlerle konu açıklığa kavuşturulmalıdır. Birden fazla yorumun olduğu durumlarda konuyu kişiselleştirmeden, toplu olarak yanıtlamak daha uygun olabilir. Yoksa her bir yoruma yanıt yazarak zaman tüketilebilir ve enerji kabına neden olabilir.
  • Paylaşımlara yapılan yorumlar kimi zaman kişiselleşmekte, tüm arkadaşlarınıza hitap etmeyen kimi zamana gizemli konular halini alabilmektedir. Bu durumdan da uzak kalmakta yarar vardır.
  • Ne kadar hoşunuza gitmese de olumsuz yorumları silmeyin, tabi hakaret, küfür, olumsuz görüntü içerikli yorumlar hariç.


Gelen gönderilerde seçicilik
  • Facebookta arkadaşınızdan gelen çok sayıda paylaşım görmek sizi rahatsız ediyorsa ve nezaketen arkadaşlıktan da çıkarmak istemiyorsanız, sayfasında, yer alan “takiptesin” butonu tıklatılarak gelen mesajların sayfanıza düşmesini engelleyebilirsiniz.
  • Facebookta yorum yazdığınız bir gönderiye, daha sonra yapılan tüm yorumlar bildirim olarak size ulaşacaktır. Gönderinin sağ üst köşesine tıklatıldığında açılan pencereden “bildirimleri kapat” seçeneği seçildiğinde o gönderiyle ilgili bildirimi alımı kapatılmış olur.
  • Facebookta paylaşımlarına önem verdiğiniz kişilerin sayfasında takip seçeneğinden başta göre opsiyonu işaretlendiğinde, artık arkadaşınızın paylaşımlarını ilk başta görebilirsiniz. Arkadaşınızı yakın arkadaş olarak seçmeniz de paylaşımları hakkında size bildirim gelmesini sağlayacaktır.


Spam paylaşımlara dikkat
  • Facebookta insanların duygularına hitap eden mesajlar paylaşılabilmektedir. “Yardıma muhtaç bu çocuğa yardım edin”, “kaybolan çocuğu bulmak için bu mesajı paylaşın”, “bu askere kaç beğeni gelir”, “şu markanın GDO’lu ürünlerine dikkat”, “şu bitki sağlığınızı korumak için yararlı”, “sokak hayvanı...”, “durum çok ciddi”, Yapmadığımız bir paylaşım yüzünden ceza almamak için, Jandarma Genel Komutanlığı ...” gibi çok farklı mesajlarla ilgili sayfanın trafiği ve beğeni sayısı artırılmakta ve sayfa facebook  popülarite sıralamasında öne çıkarılmaktadır. Sonra bu sayfalar farklı firma ve kişiler satılabilmektedir. Sonuçta bu el değiştiren sayfaları beğenmiş olarak yakdınız devam etmektedir.


Sahtekarlığa dikkat
  • Paylaşımlar sırasında,  kimlik no, kimlik, ehliyet, pasaport, uçuş biniş kartı, dekont, banka bilgileri, önemli tarihler gibi kötü amaçlı kişiler tarafından kullanılabilecek bilgi ve belgeleri paylaşmaktan kaçınılmalıdır. Bu tür paylaşımlardaki bilgiler dolandırıcılar ve sahtekarlar tarafından rahatlıkla kullanılıp, tehlikeli sonuçlara neden olabilir.
  • Tatil ve konum bilgileri de hırsızlara gün doğduran bir paylaşım yöntemidir.

Ya göründüğün gibi ol, ya da olduğun gibi görün. Hz. Mevlana


Resim kaynağı: http://www.smartis.com.tr/blog/?tag=sosyal-medya

No comments:

Post a Comment

COVID-19: BU YAZ TATİL YAPILABİLİR Mİ? SAMSUN- COVİD-19 pandemisi nedeniyle her gün onlarca soru alıyorum. Bugünlerde de gelen sorular...